3 asiaa, jotka tekevät hyvän terveydenhuollon ammattilaisen

Käsi pystyyn, mikäli hammaslääkärin vastaanotolle meneminen pelottaa, tai edes jännittää hieman. Nostitko kätesi?

Jopa puolet suomalaisista pelkää hammaslääkäriä. Joka kymmenes pelkää hammaslääkärissä käyntiä niin paljon, että jättää hammaslääkärikäyntejä väliin. Pelkoa voivat aiheuttaa esimerkiksi aiemmat kivuliaat tai muutoin epämiellyttävät hoitokokemukset.

Hyva--hoitoalan-ammattilainen

Yksikin ikävä muisto riittää

En koe varsinaisesti pelkääväni hammaslääkärikäyntejä, mutta myönnän, että ajatus hammaslääkärin menemisestä on erittäin epämukava. Lapsuudessani kävin läpi useita vuosia kestäneen hampaiden oikomishoidon, joten vuosien varrella hammaslääkärikäyntejä on siis kertynyt melko paljon. Suurin osa noista käynneistä on ollut ihan hyviä tai ainakin siedettäviä kokemuksia, mutta sitten mieleni täyttää se muisto.

Muisto siitä, kuinka hammaslääkäri työskenteli kaikessa hiljaisuudessaan reippain ottein. Muistan vielä kymmenen vuoden jälkeenkin sen, kuinka kipu ja tilanteen epämiellyttävyys sai aikaan kyyneleet, jotka valuivat kaulalleni. Hammaslääkärini ei tätä ehkä huomannut, tai ei ainakaan välittänyt. Toimenpiteen jälkeen hän kehotti napakkaan sävyyn harjaamaan hampaat tarkemmin, jonka jälkeen lähdin kotiin.

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin palaten astelin viime viikolla hammaslääkärin vastaanotolle, ensimmäistä kertaa lähes neljään vuoteen.

Ystävällisyys lievittää kipua

Vastaanotolle mennessäni varauduin varmuuden vuoksi pahimpaan. Ehkä sen vuoksi olikin suuri yllätys, että koin tuon käynnin olevan elämäni paras hammaslääkärikäynti. Kiitos kuuluu minua hoitaneelle nuorelle hammaslääkärille, jonka olemuksessa yhdistyivät ne piirteet, jotka mielestäni tekevät yleisesti hyvän terveydenhuollon ammattihenkilön.

1. Ystävällisyys ja empaattisuus

Hymy. Tervehdys, tervetuloa, ole hyvä ja käy vain istumaan. Hymy. Kerro sitten heti, mikäli sinuun sattuu. Pärjäätkö? Tuntuuko pahalta? Tämän ei pitäisi sattua, tuntua vain. Onko kaikki hyvin? Kiitos käynnistä, mukavaa päivänjatkoa, hymy.

Hammaslääkärini pienet ystävälliset sanat siellä täällä saivat minut lähes unohtamaan sen, että seuraavaksi porataan. Arvotan ystävällisyyden ja toisten huomioimisen arjessakin korkealle, mutta erityisen tärkeänä koen nämä piirteet silloin, kun työskennellään terveydenhuollossa. Lääkärin tai hoitajan ammattitaitoa arvioidessani koen erittäin merkitykselliseksi sen, kuinka hän kohtelee potilaitaan.

2. Tilannetaju

Terveysalan ammattilaisen täytyy olla rehellinen potilaalleen. Rehellisyyden muotoja on kuitenkin monenlaisia. Yksi – valitettavan yleinen – tapa on lyödä faktat tiskiin töksäyttäen. Tämä saattaa herättää potilaassa esimerkiksi syyllisyyden ja häpeän tunteita, jotka eivät varmasti edistä hoitomyönteisyyttä tai mahdollisiin kotihoito-ohjeisiin sitoutumista.

Toisaalta, asioista täytyy voida puhua niiden oikeilla nimillä silloin, kun potilaana on aikuinen ihminen. Tällöin tilannetajulla ja ystävällisyydellä pääsee erittäin pitkälle. Terveysalan ammattilaisen tulisi keskittyä potilaan motivoimiseen syyllistämisen sijaan.

3. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot

Terveysalalla työskentelevä ei pärjää yksin. Oli kyseessä sitten lääkäri tai hoitaja, tulisi hänen osata kommunikoida potilaiden, omaisten ja kollegoiden kanssa. Silti olen nähnyt ja kuullut, kuinka käytöstavat pääsevät välillä unohtumaan puolin ja toisin. Työkavereille saatetaan tiuskia ja töksäytellä asioita sekä pyytämisen sijaan käskyttää, välillä myös potilaan kuullen.

Mielestäni tärkeä osa ammattitaitoa on olla ystävällinen myös kollegalle. Työhyvinvoinnin lisäksi sillä saattaa olla vaikutusta myös potilaan olotilaan. Ainakin minä kuuntelen potilaana ollessani hyvin tarkkaan jokaisen huoneessa lausutun sanan. Hammaslääkärin tuolissa maatessani minua ilostutti, kuinka hyvin hammaslääkärin ja –hoitajan yhteistyö pelasi. Vuorovaikutus heidän välillään oli kunnioittavaa ja hyväntuulista, mikä teki minuun vaikutuksen myös potilaana ollessani.

Tässä muutamia ajatuksia siitä, millaisia piirteitä toivoisin löytäväni kohtaamistani terveydenhuollon ammattilaisista. Mielestäni tiedollinen pätevyys ja hoitotoimenpiteiden osaaminen ovat minimivaatimuksia terveysalalla. Sen vuoksi teknisesti onnistunut toimenpide tuntuu laihalta lohdulta silloin, kun on saanut osakseen huonoa kohtelua. Mielestäni hyvä lääkäri tai hoitaja onkin se, joka pystyy omalla käytöksellään ja olemuksellaan luomaan potilaalle turvallisen ja miellyttävän olon.

Mitkä asiat sinun mielestäsi tekevät hyvän terveysalan ammattilaisen? :)

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.