Hoitajien työhyvinvointi on lapsenkengissä

Hoitajien työhyvinvointi on lapsenkengissä

Hoitajien-tyo-hyvinvointi-on-lapsenkengissa-_17.6.2020
Tarve tulla ammattilaisena nähdyksi ja kuulluksi, saada hyväksyntää ja arvostusta kuuluvat työntekijän perustarpeisiin. En siis tarkoita tällä mitään päälle liimattua kiitollisuuslässytystä, vaan aitoa kiitosta hyvin tehdystä työstä.

Töihin ei tulla purkamaan kiukkua muihin

Hoitoalan työssä työntekijälle on tärkeää sen merkityksellisyys. Vuodesta toiseen henkilöstökyselyissä toistuvat silti samat teemat. Kiitoksia tehdystä työstä jaetaan nihkeästi ja työpaikkaväkivallan luvut ovat aikamoiset. Moni ottaa siis oikeuden omiin käsiinsä työpaikalla ja tulee naama viivana tervehtimättä puukottamaan työkavereita selkään. Se ei ole oikein. Töihin ei tulla purkamaan kiukkua muihin.

Työstä saatava arvostus lisää merkityksellisyyden kokemusta. Sitä on vaikea tuntea, jos hoitajien kollegiaalisuusohjeet ovat sanahelinää. Kaikki lähtee siitä, että arvostaa hoitotyötä ja sen kehittämistä. Työkaveriin kohdistetun kateellisuudenkin voi kääntää vaikkapa ihailuksi. Miettiä ja kysyä, miten sinä osaat tämän hoitohomman noin hienosti, kun minulta se ei vielä oikein onnistu.

Epäonnistumisen raadot nokitaan helposti

Osalla hoitajista on hieno tapa työvuoron lopuksi. He huikkaavat kiitokset koko tiimille ennen kotiin lähtöä. Itseltä se valitettavan usein unohtuu. Suomessa tuntuu olevan vallalla sellainen työpaikkakulttuuri, että töistä hyvin suoriutuminen on normaali tila. Siksi sitä ei pidä nostaa esiin, mutta epäonnistumisten raadot nokitaan helposti koko lauman voimin. Entä, jos sosiaali- ja terveysalan työpaikoissa ei säästeltäisi kehuja?

Epäonnistumisen ja hoitovirheiden selvittäminen on toki tärkeää. Mutta ei silloin, jos sillä luodaan hoitohenkilökuntaan stressin ja pelon ilmapiiri. En esimerkiksi ole koskaan ymmärtänyt esimiehen puhuttelua aikuisten työpaikalla. Aikoinaan koulussa jouduttiin rehtorin puhutteluun rikkeistä. Aikuisten on kyettävä keskustelemaan kaikista työpaikan asioista asiallisesti ja tasa-arvoisesti. Tästä syystä reilu esimies on supertärkeä hoitotyössä.

Hoitajien työhyvinvointi ei ole mahdoton yhtälö

Olen usein miettinyt, mitä sosiaali- ja terveysalan työilmapiirille tapahtuisi, jos työhyvinvointi otettaisiin vakavasti. Esimerkiksi tunnin kehonhuolto viikoittain kuuluisi työaikaan ja jokainen hoitaja olisi velvoitettu yksilötyönohjaukseen. Miksi vaikkapa lääkehoitoluvan säännöllinen suorittaminen saatiin pakolliseksi hoitoalalla, muttei työnohjausta?

Hoitajien työhyvinvoinnin toiveet eivät ole mahdottomia. Niitä kuuntelemalla syntyisi miljoonien säästöt. Vihdoin vaikutettaisiin esimerkiksi kunta-alan sairauspoissaolotilastojen kärkeen, joiden ensimmäisellä sijalla loistavat juuri hoitajat. Hoitajat ovat suuri ammattiryhmä, joka työskentelee paljon hoidettavien henkilöiden kanssa. On muistettava, että työhyvinvoinnin tila ja työilmapiiri vaikuttavat usein suoraan potilastyöhön ja hoitotyön laatuun.

Paljon on vielä tehtävää, keinoja on

En väitä, etteikö työterveyshuoltoon olisi viime vuosina panostettu. Sen sijaan sanon, että paljon on vielä tehtävää. Hoitajan työpäivästä on tullut maraton, joka vedetään työkenkien sijaan yhä useammin juoksukengät jalassa. Hyvän hoidon kriteerien rinnalle vaikuttaa nousseen olympialiikkeen ja talouden motto: nopeammin, korkeammalle ja voimakkaammin. Tehokkuusvaatimukset vaativat myös työnantajalta ja huollolta hereillä oloa. Näin on sekä ammattiurheilussa että hoitotyössä.

Oma lukunsa on voimakkaasti hoitotyössä lisääntynyt mielen rasittuminen ja muistettavien asioiden lisääntyminen. Siksi hoitotyöhön tarvitaan enemmän potilastyön tsekkauslistoja. Potilastietojärjestelmien käyttöliittymien tulisi taipua paremmin päivittäiseen hoitotyöhön. Hoitotyön keskeytyksiä on vähennettävä ja muiden ammattilaisten töitä raivattava pois hoitajien niskoilta. Tarvitaan myös selkeät ohjeet työtehtävien tärkeysjärjestyksestä ja hoitotyön minimilaatuvaatimuksista per hoidettava henkilö. On myös muistettava kannustaa työkavereita ja kyettävä ottamaan kehittävää kritiikkiä vastaan. Keinoja on.

Lue myös: Mikä auttaa jaksamaan hoitotyössä? – Hyödynnä kokeneen sairaanhoitajan 5 neuvoa!

Blogin tekstin tarjoaa Skhole

Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.

Kokeile Skholea kaksi viikkoa ilmaiseksi!