Millainen kollega jää mieleen?

Hyvät tyypit jäävät mieleen. Kun kuvailee hyvää tyyppiä, tulee helposti esitelleeksi miellyttävän, humoristisen ja monella tavalla taitavan persoonan. Tyypin, joka pystyy kokemaan ja ilmaisemaan tunteitaan avoimesti, on suoraviivainen, aito, lämminhenkinen, ystävällinen ja sietää kohtalaisen hyvin stressiä.
nursestatue

Hoitotyössä hyvän tyypin peruspiirteiksi lasketaan usein empaattisuus, kollegiaalisuus, vahva kliininen osaaminen, iloisuus, lojaalius ja korkea työmoraali. Hyvään tyyppiin on helppo ottaa kontaktia, ja hyvä tyyppi on aina valmiina auttamaan! Nämä hoitoalan ammattilaiset jäävät herkästi sekä kollegoiden että potilaiden mieleen.

On kuitenkin yksi mutta: ikävätkin tyypit jäävät mieleen.

Hoitotyön kohtaamisista ikimuistoisimmat

Vastavalmistuneena sairaanhoitajana, aloittaessani työt kirurgisilla ja ortopedisilla päivystysosastoilla, sain tutustua ehkä maailman parhaimpaan hoitajaan. Yhtä pyyteettömästi ja asiantuntijaotteella potilastyötä tekevää ammattilaista en ole koskaan kohdannut. Hän oli perehdyttäjänä parasta a-luokkaa ja hänen intonsa työhyvinvoinnin parissa teki minuun suuren vaikutuksen. En muista myöskään koskaan nauraneeni niin paljon kuin näinä vuosina! Vaikka superhoitaja on itseäni 20 vuotta vanhempi, meistä tuli välittömästi sekä erinomainen työpari että hyvät ystävät. Hän on myös nuorimman lapsemme kummitäti.

Leikkausosastolla yksityissektorilla työskennellessäni kohtasin ehkä hoitoalaurani parhaan esimiehen. Aavistin heti, että tämä nainen pääsee pitkälle: hän oli esimies, joka osallistui, osallisti ja toimi. Esimies, joka tahtoi onnistua. Hän näki alaistensa vahvuudet ja sanoi ne kehityskeskusteluissa ääneen. Tiukan paikan tullen hän toimi instrumentti-, anestesia- ja heräämöhoitajana hallinnollisten työtehtäviensä ohessa. Hänen kokemuksensa, tieto-taitonsa, vahvuutensa ja tasa-arvoinen henkilöstön kohteleminen tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Nykyään tämä voimanainen työskentelee erään kaupungin sosiaali- ja terveysjohtajana – minä niin tiesin!

Olen saanut lisäksi tutustua sinuun, jolta halusin mallioppia hetkellisen läsnäolon ja pysähtymisen potilaan vierelle silloinkin, kun kiire oli kovimmillaan ja hätä suurimmillaan. Sinä rauhoitit, vakuutit ja otit omalla toiminnallasi tilanteen aina haltuun. Ja sinuun, joka et pelännyt koskea potilaisiin, sekä sinuun, joka perehdytit minut plastiikkakirurgisen potilaan tarkkailuun eräänä syksyisenä yönä. Se oli paras yövuoro ikinä. Ja minun ensimmäinen tram-leikkauksen post-operatiivinen hoitokokemukseni.

Miten ylpeä olin, kun myöhemmin vastaavassa tilanteessa tiesin, että jokin oli mennyt vikaan ja osasin toimia oikein. Niin oikein, että potilaan rintasiirre voitiin vielä pelastaa. Se oli sinun ansiotasi.

Sen sijaan erään osaston nyrpeä, aina hiukan myöhässä, pahalla tuulella ja omissa ajatuksissaan oleva introverttikollega, tai se pitkäaikainen, viittä vaille eläkeikäinen hoitaja, joka ei koskaan vakavissakaan tilanteessa tullut apuun ja jolle uudet sijaiset olivat punainen vaate, jäivät mieleen lähinnä siksi, että heidät kohdatessa pelotti. Ja pelko jätti ikuisen muistijäljen.

Epäkollegiaalisuudella (esimerkiksi työtoverin työhön jatkuva puuttuminen, epäily, selän takana moittiminen tai toisen hoitajan arvostelu potilaalle) ei myöskään pitkälle pötkitä, eikä ankeuttajalle pitäisi antaa ajatustakaan.

Hyvän tyypin kanssa kuljetaan samaan suuntaan

Hyvälle tyypille asiakas tai potilas on tärkein, ja töitä tehdään yhteisen tavoitteen eteen. Hyvä tyyppi on kollega, joka uskoo, että tiimi on aina vahvempi kuin kukaan yksin – tiimi jakaa työt, tiimi tekee työt ja tiimi kehittää tekemistä. Hyvällä tyypillä on taustallaan jo asiantuntemusta kartuttanutta opiskelua ja kokemusta sekä palo oppia uutta.

Hyvät tyypit löytävät usein toisensa. Samankaltaisuus, arvojen, elämäntilanteiden ja persoonallisuuksien yhteensopivuus, toisaalta taas niiden erilaisuus, tuovat ihmisiä yhteen.

Hyvät tyypit ovat omanlaisiaan persoonia: vaikka kaikki organisaation huippuosaajat ja kollegiaaliset tekijät nivottaisiin yhteen, se ei vielä takaa mutkatonta tiimityötä. Tarvitaan hyvinkin erilaisia persoonia. On todettu, että juuri persoonallisuus-tekijä on voimavara, jota pitäisi entistä enemmän osata hyödyntää työelämässä. Mitä kaikkea tuleekaan paikalle, kun sinä tulet paikalle?

Kun nyt mietit kohtaamiasi hyviä tyyppejä, olen melko varma, että huomaat heidän olevan erityisesti mahtavia ja jopa erikoisia, kiehtovia persoonia. He voivat olla hersyviä, mutkattomia, aitoja, tunteellisia, rauhallisia tai sosiaalisesti erityisen taitavia lutvijoita. Heistä saattaa löytyä rohkeutta, hiljaista viisautta tai sellaista periksiantamattomuutta, mikä vahvistaa koko työyhteisön toimintakapasiteettia ja yhteisöllisyyttä. He voivat olla työilmapiiritaikureita tai ilmiömäisiä organisoijia.

Ja jokin heissä vetää sinua puoleensa, jokin saa muistamaan nämä kollegat vielä vuosienkin jälkeen. Kiitos sydämestä, Helena, Ann-Sofie, Saara, Elisa ja Leena – te olette tehneet lähtemättömän vaikutuksen minuun!

Tarttumapinnoilla

Minna

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.