Moniammatillisen yhteistyön harjoittelu

Viimeisimmän 4 viikon harjoitteluni suoritin hyvinvointikeskuksessa. Ensimmäinen vastaanottoharjoittelu, kääks! Heti ensimmäisen viikon ihmettelyn jälkeen, meidät oli ilmoitettu moniammatilliseen harjoitteluun tulevien lääkäreiden kanssa.

Eikä kyseessä ollut mikään näytelty case, vaan otimme vastaan oikean asiakkaan, siis aikuisten oikeasti! Lisäksi asetelma oli: 2 valkotakkista ja yksi smurffiasuinen (= hoitajaopiskelija). Tilannetta voisi verrata ihan suoraan kalaan kuivalla maalla.

Moniammatillinen-yhteistyo-1

Toisaalta itse olin ainakin ihan innoissani tilanteesta, sillä en ollut vielä viikon harjoittelun jälkeen päässyt haastattelemaan asiakkaita saatika kirjaamaan. Lisäksi saimme tolskata keskenämme, kukaan ei ollut kärpäsenä katossa ennen kuin kutsuimme ”kärpäsen” paikalle tarkistamaan toimintamme. Siinähän se tunti asiakkaan kanssa vierähti rattoisasti. Kohdeasiakkaat oli valikoitu sosiaalisemmasta päästä ja he itse tiesivät, mihin olivat ilmoittautuneet mukaan.

Enemmän organisointia, suunnitelmallisuutta ja vastuuta

Silti jäi hieman hmmmm -olo koko prosessista. Harjoitus oli suunnattu enemmän ehkä lääketieteen opiskelijoille kuin meille. He opiskelivat ensimmäistä vuotta ja ehkä juuri tarvitsivat toistensa apua ja tukea. Me hoitopuolen opiskelijat olemme opiskeluiden paremmalla puolen ja olisimme ehkä kaivanneet myös sellaista kuviota, jossa otamme enemmän vastuuta haastattelun ja tiettyjen tutkimusten suhteen.

Tai ehkä meidän osalta harjoituksesta uupui kunnon informointi sekä selkeä tehtävien jako. Jäimme hieman tyhjän päälle. Toki omassa ryhmässä jaoimme tehtäviä jonkinlaisen karkean ohjeistuksen mukaan, mutta silti siinä tekemiset menivät alkuun ihan päällekkäin. Noh, harjoituksen vetäjät olivatkin lääkäreitä ja homma oli organisoitu enemmän yliopiston puolelta. Toki vastaan tulee varmasti myös resurssit. Jos harjoituksen jälkeen olisi kuitenkin kerätty kirjallinen palaute, olisimme mielellämme antaneet rakentavia kehitysehdotuksia, niitä meillä kyllä riittää 😉

Tästä tapauksesta kumpusikin sitten mieleen pari kehitysehdotusta opetusta ajatellen:

Moniammatillisuuden mahdollisuuksien hyödyntäminen

Mutta yleensä ottaen kaikki moniammatilliset harjoitukset ovat erittäin tervetulleita. Niitä on kuitenkin erittäin minimaalisesti. Olemme olleet mukana yhdessä simulaatioharjoituksessa koululla, jossa hoidimme ei niin aikuisten oikeaa potilasta yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa. Harmikseni olin ryhmässä, johon ei riittänyt opiskelijaa vaan saimme oikean lääkärin ajamaan sitä virkaa. Tunnelma oli himpun verran eri kuin naapuri huoneessa. Mutta kuulin hirveästi kehuja muilta pienryhmiltä.

Yksi asia, mitä pitäisi enemmän hyödyntää joka koulussa, on yhteiset harjoitukset eri hoitotyön ryhmien kanssa. Esimerkiksi ensihoitajat ovat yksi sellainen ryhmä, joiden kanssa sairaanhoitopuolella ollaan varmasti tekemisissä. Kun itselleni ekalla viikolla harjoittelussa ensihoitaja täräytti: ”Noniin, annappa raportti!” Saatoin kyllä kerätä miinuspisteitä heidän silmissään. Kun siitä tokenin muutaman ensihoitajan raskaan huokailun jälkeen, aloin vain kertoa sen mitä tiesin potilaan tilanteesta.

Olemme kyllä koulussa simulaatioissa itse ”näytelleet” ensihoitajia ja muka raportoineet jotain. Minusta se ei kuitenkaan vastaa kovinkaan sitä tilannetta, jos saisimme näihin harjoituksiin mukaan ihan ensihoitajaopiskelijoita, joilla protokollat heidän puolelta ovat selkeämmät. Eipä unohdeta luettelosta kuitenkaan fysio- ja toimintaterapeutteja, bioanalyytikkoja, sosionomeja, optometristeja, röntgenhoitajia ja suuhygienisteja. Toki luettelon täydentävät sairaanhoitajat, kätilöt ja me terveydenhoitajat. Eipä tässä olisi kuin vain mielikuvitus rajana.

Itse olen ainakin hirveän kiinnostunut oppimaan hieman enemmän myös muiden alojen työskentelytavoista. Siis yleensähän lähes jokaisesta ammattiryhmästä käy opettaja luennoimaissa ja vetämässä pakolliset (lyhyehköt) harjoitustunnit. Mutta voisiko näkökulma ollakin hieman eri ja jopa opettavaisempi, jos näissäkin asioissa hyödynnettäisiin kokonaisia opiskelijaryhmiä? Ehkäpä näin tietoa voitaisiin jakaa vieläkin vakuuttavammin myös potilas-/asiakastyössä. Lisäksi potilas/asiakas saataisiin johdettua tehokkaammin oikean ammattiryhmän arvioon.

Vink, vink: Skholessa voi käydä myös tutustumassa kurssiin moniammatillinen yhteistyö. Kurssi esittelee moniammatillista yhteistyötä vaativien potilaiden hoidon perusperiaatteita teoriassa sekä käytännössä, antaen näkökulmaa eri ammattilaisten rooliin ja toimintaan.

Tilaa ilmaiset Skholen kokeilutunnukset täältä!

Kerro mielipiteesi tai kokemuksesi, jos koulussanne on rikottu eri opiskelijaryhmien rajoja.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.