Skholen toimitusjohtaja Tuomas Lipponen ei enää pelkää epäonnistua

Skholen toimitusjohtaja Tuomas Lipponen (40) pohtii kysymystäni pitkään.

– Luulen, että se voisi olla ennakkoluulottomuus ja loputon usko omiin ideoihini. Hän on juuri vastannut kysymykseeni, mitä muut toimitusjohtajat hänessä ihailevat.

– Tämä on hiukan haastava kysymys, helpompaa olisi kysyä niiltä muilta toimitusjohtajilta, hän lisää mietteliäänä.

Innostun yritystarinoista vain, jos ne osataan esittää pähkinänkuoressa. Siksi pyydän häntä kertomaan Skholen tarinan kolmessa lauseessa. Vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä.

– Sairaanhoidon opettajana toimiva äitini kertoi, että sairaanhoitajan opintoihin kuuluvat lääketieteen luennot ovat aiheuttavat haasteita järjestäjille. Lapin AMK innostui toteutusideastamme ja päätyi tilaamaan luennot meiltä. Hyvästä käyttökokemuksesta johtuen muut ammattikorkeakoulut ja ammattilaisorganisaatiot seurasivat perässä.

Pelko konkurssista vei yöunet

Lipposen kanssa on helppo keskustella. Hän on inspiroiva, idearikas ja mukaansatempaava. Mielenkiintoisin puoli hänessä on, ettei hän pelkää kertoa epäonnistumisistaan, vaikka luotsaakin menestyvää yritystä. Hän kertoo avoimesti esimerkiksi mokanneensa yrityksensä kasvusuunnitelman.

– Kukaan ei Skholea perustettaessa ymmärtänyt, että koulutusten hankinta on todella hidasta.

Vaikka asiakkaan tarve verkkokursseille olisi välitön, niin hankintaprosessi voi kestää jopa 36 kuukautta. Siitä syystä Skholen verkkokurssien vuosilisenssien myynti kehittyi oletettua hitaammin.

Yrityksen kassavirta sakkasi. Pelko konkurssista vei toimitusjohtajan yöunet. Työkunto heikkeni ja koko tilanne tulehdutti myös parisuhteen.

– Ilman työkavereiden ja Skholen hallituksen jäsenten tukea en olisi selvinnyt mitenkään, sanoo Lipponen hiljaa.

– Virheistä kuitenkin oppii ja tämä on lopulta ollut sekä Skholelle että itselleni hyväksi. Parisuhdekin saatiin korjattua, hän virnistää helpottunut ilme kasvoillaan.

Koronakeväästä huolimatta Skhole menestyy

Koronakeväästä huolimatta Skholen verkkokursseja on opiskeltu kymmeniä tuhansia tunteja. Minua kiinnostaa, mikä on Skholen menestyksen salaisuus.

– Skholessa ei lopulta ole mitään ihmeellistä, ei fanfaareja tai ilotulituksia. Vastaamme käytännössä jokaisen koulutusta järjestävän tahon kahteen tarpeeseen.

– Meiltä asiakas saa laadukkaat koulutussisällöt joustavasti ja nykyaikaisesti jaeltuna. Toiseksi, asiakas saa tilastot suoritteista, joita tarvitaan raportointiin viranomaisille ja esimerkiksi verottajalle.

Minulle selviää nopeasti, että Skholen tarjoamaa palvelua on helppo käyttää. Palaute on saatu käyttäjiltä, opiskelijoilta ja opettajilta. Hinta on sama kuin pakollisilla lääkehoidon koulutuksilla, jotka nekin sisältyvät palveluun.

– Asiakas saa siis enemmän, parempaa ja halvemmalla. Palveluun voi myös kaikessa rauhassa tutustua kahden viikon ajan kokeilutunnuksilla, Lipponen lupaa.

Pitkät työmatkat ovat luovuuden lähde

Viimeinen kysymykseni koskee Lipposen pitkiä ajomatkoja tapaamaan Skholen asiakkaita ympäri Suomea. Mitä hän silloin miettii?

– Saan auton ratissa usein ideoita palvelun tai yrityksen kehittämisestä. Teen “muistiinpanoja” soittamalla työkavereille ja kertomalla ideani. Usein ajatusta ääneen kertoessa tajuan sen itsekin ensi kertaa kunnolla.

Työmatkoillaan hän kuuntelee äänikirjoja. Tietokirjailijana minua kiehtoo, ettei Lipponen kuuntele lainkaan fiktiota. Hän kuuntelee vuodessa helposti 50 tietokirjaa. Niiden aihe liittyy aina itsensä kehittämiseen tai yritystoimintaan.

Minulle jää keskustelusta lämmin ja innostunut olo. Lipposesta jää samanlainen kuva kuin hänen yrityksestäänkin. Kiinnostava.

Lue myös: Hoitotyön opetuksessa hurja digiharppaus – opettajien fiilikset, plussat ja miinukset.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.